WAT MOET IK WETEN OVER EEN FNRS DRESSUURWEDSTRIJD?

FNRS DRESSUURWEDSTRIJD

Hoe werkt het?

Tijdens een wedstrijd laat je in een paar minuten zien wat je allemaal hebt geleerd tijdens je paardrijlessen. Dit doe je aan de hand van een F-proefje. De proefjes zijn allemaal onderdelen die je achter elkaar rijdt. Denk hierbij aan figuren, overgangen etc. Het proefje wordt voorgelezen door jouw begeleider terwijl je rijdt, je hoeft het proefje dus niet uit je hoofd te kennen! Voor de wedstrijd heb je een ruiterpaspoort nodig, hier in kunnen wij bijhouden hoeveel punten je hebt gehaald tijdens wedstrijden. Het paspoort is via de manege aan te vragen!

Welk proefje moet ik rijden?

Als je nog nooit een wedstrijd hebt gereden, dan overleg je met degene die jou les geeft, welk proefje het beste bij jou past. De proefjes beginnen bij F1 en gaan door tot F20. Hoe hoger het cijfer, hoe moeilijker de oefeningen in het proefje. F1 en F2 zijn nog zonder galop. Je mag tot F5 instromen.

Heb je al vaker wedstrijd gereden, dan staat er in je paspoort welk proefje je moet rijden. Dit heeft te maken met het aantal promotiepunten die je hebt behaald.

Iedere wedstrijd bepaalt de manege welke versie van de proef er gereden wordt, A of B. De proefjes zijn vaak in spiegelbeeld, dit om te voorkomen dat je veel precies dezelfde proef moet rijden. De versies wisselen elkaar af. De ene wedstrijd versie A, de andere versie B. Dit is dus algemeen bepaalt. Het kan dus zijn dat je twee keer versie A rijdt, omdat je niet mee deed tijdens de wedstrijd waar we versie B reden. Dit maakt verder niets uit!

Hier vind je alle F-proefjes die er zijn.

Theorie

Rijd je een even proefje (F2, F4, F6 etc.) dan hoort er ook een theorietoets bij jouw wedstrijd. Deze kun je maken in de kantine, nadat je je hebt aangemeld. Om hier goed op voorbereid te zijn, kun je bij ons het boek ‘Leer Paardrijden met Plezier’ aanschaffen (€16,-). Deze is te bestellen via de mail (manege@stal-bosgoed.nl ). In dit boek staat precies wat je moet weten voor de theorie en er zit een proevenboekje bij.

Promotiepunten

Tijdens het proefje geeft een jury jou cijfers voor alle onderdelen die je laat zien. Deze cijfers worden bij elkaar opgeteld en dit zijn uiteindelijk jouw punten. Heb je 210 punten of meer gehaald, dan verdien je 1 promotiepunt en krijg je een stempel in je paspoort.

Bij de proefjes F1 en F2 heb je 1 promotiepunt nodig om naar de volgende klasse te gaan. Heb je 2 punten gehaald, dan moet je naar de volgende klasse.

Bij de proefjes F3 tot en met F8 heb je 2 promotiepunten nodig om naar de volgende klasse te gaan. Heb je 5 punten gehaald, dan moet je naar de volgende klasse.

Bij de proefjes vanaf F9 heb je 3 promotiepunten nodig om naar de volgende klasse te gaan. Heb je 5 punten gehaald, dan moet je naar de volgende klasse.

Voorbereiding

Als er wedstrijd in aantocht is, wordt er tijdens de groepslessen altijd geoefend op onderdelen uit de proefjes. Wil je een keer je hele proefje alleen oefenen, dan is het ook mogelijk om een privéles in te plannen.

Een week voor de wedstrijd komt de voorlopig startlijst online, op de website en op Facebook. Hierop zie je de geschatte tijd dat jij aan de beurt bent, en wanneer de prijsuitreiking is. Zo kun je alvast nagaan hoe laat je op stal moet zijn. Denk eraan dat het kan gebeuren dat de tijden op de dag zelf iets anders zijn. Een dag van tevoren komt de definitieve startlijst online. Check even goed of er voor jou niks veranderd is, dit kan altijd i.v.m. nog nieuw aanmeldingen of juist afmeldingen!

Op de dag van de wedstrijd wil jij er samen met je pony natuurlijk op je best uit zien. Daarom poets je je pony heel goed en maak je vlechtjes of knotjes in de manen. Ook hiervoor krijg je tijdens je wedstrijd een cijfer. Zelf draag je een witte rijbroek, een wit shirt of een witte blouse met daaroverheen een zwart rij-jasje. Wil je handschoenen aan, dan moeten deze ook wit zijn.

Heb je nog geen wedstrijdtenue? Vraag ons dan even wat je het beste kunt dragen tijdens de wedstrijd.

In de kantine kan je je aanmelden en het startgeld betalen (€12,50). Dit kan contant of per pin. Zo weten we ook meteen dat je er bent. Eventuele vragen kunnen hier ook gesteld worden.

Voordat je je proefje gaat rijden voor de jury, mag je losrijden. Dit betekent dat je ongeveer 10 à 15 minuten van tevoren op je pony gaat, en rustig gaan instappen, een stukje draaft en, als dit in jouw proefje voorkomt, een stukje galoppeert. Hierna wordt je verwacht bij de jury en mag je jouw proefje rijden.

Na het rijden kan het zijn dat jouw pony wordt overgenomen. Zo niet, dan breng je hem terug naar de stal en ga je afzadelen. Ben jij de laatste die op die pony mee doet met de wedstrijd, dan haal je alle knotjes of vlechtjes uit en breng je de pony naar de wei – dit is alleen natuurlijk tijdens het zomerseizoen!

Afmeldingen

Mocht je je onverhoopt toch willen afmelden voor de wedstrijd, dan geldt het volgende (ongeacht reden):

  • Bij een afmelding voor de publicatie van de voorlopige startlijst, wordt geen startgeld in rekening gebracht.
  • Bij een afmelding na publicatie van de voorlopige startlijst, wordt 50% van het startgeld in rekening gebracht.
  • Bij een afmelding na publicatie van de definitieve startlijst, wordt 100% van het startgeld in rekening gebracht.

Als laatste

Wil je graag mee doen, dan kun je je opgeven via de mail. Hierin vermeld je je naam, en 3 pony’s waarmee je graag mee zou willen doen. Let op! Omdat er vaak veel mensen mee doen, kan het zijn dat de pony(’s) die jij kiest al bezet zijn. We hanteren een maximum van 3 proefjes per pony. Wees er dus snel bij als je zeker wilt zijn van jouw keuze. Maar zeg nou eerlijk, al onze pony’s zijn toch super leuk om op te rijden?!

Denk eraan dat je voor de wedstrijd je kleding klaar hebt, en dat er iemand is die jou voorleest. Dit mag iedereen zijn, papa, mama, opa, oma, een vriendin, het maakt niet uit, iedereen kan voorlezen! Het is natuurlijk wel handig dat diegene hard kan praten, zodat jij goed kunt verstaan wat je moet doen.

En vergeet natuurlijk ook niet om heel veel plezier te hebben, tijdens het vlechten en tijdens het rijden! Want dat is uiteindelijk het allerbelangrijkste!